Bar, na kraju zločina

Že če vas naslov spominja na nekaj, kar ste že slišali, je naš članek na mestu. Ta tekst skuša pokazati, da so v vsakem najmanjšem kraju prisotni medijski dogodki in spektakli, ki jih sprejemamo v svoje domove preko vseh mogočnih t. i. množičnih medijev, od radia in televizije do interneta in najsodobnejših brezžičnih naprav. In tudi ti dogodki vplivajo na nas in spreminjajo naš kraj.

Spektakli seveda obstajajo od nekdaj. Klasična Grčija je imela olimpijske igre, gledališke festivale, javne retorične spopade pa tudi krvave vojne. Stari Rim je prav tako poznal orgije, cirkus, spektakelske parade cesarske vojske itd. Enako se je dogajalo v srednjeveškem življenju in podobno se dogaja danes.

»Medijska kul­tura se ne loteva le vse bolj razpršenih momentov sodobnega izkustva, temveč hkrati ponuja vedno več gradiva za fantaziranje, sanjarjenje, oblikovanje mišljenja in obnašanja ter konstru­iranje identitet« (Kellner, 2006, str. 133).

»Prvo dejanje, ki ga mora medijska produkcija opraviti, da iz novice naredi spektakel, je zavohati tisto, kar je primerno za množični občutek in kar nagovarja mnoge, da bi kaj storili ali vsaj pričakovali od konkretnih drugih, da bodo kaj ukrenili glede tega. Išče se moralizirajoči performativ. Dogodek, ki kandidira za medijski spektakel, mora biti sposoben že s svojo nepo­sredno čutno pojavnostjo vzbuditi pozornost, če se le da, celo ‘povzročiti šok’« (Kreft, 2006, str. 113).

Skratka obstajajo točno določene strukture gradnje medijskega spektakla, ki ima največkrat namen iz dogodka narediti blagovno znamko (kapital). Če izpostavimo samo eno – Bar. Ne bomo pisali o junakih letošnjega resničnostnega šova, ker nimamo dovolj prostora, ampak bomo skušali predvsem pokazati, da obstaja dogodek, ki se dogaja več ali manj virtualno in je prisoten v najmanjši vasici Slovenije. Z njim publika sočustvuje skoraj enako, kot bi se dogajal na njihovem dvorišču. Ozadje tovrstnih dogodkov pa je jasno. Čustveno načeta publika je lažja za obdelavo. Oddaje imajo največji delež najdražjega oglaševalskega časa. Predvsem po zaslugi t. i. interaktivnega odnosa. Junaka iz Bara lahko primeš, mu plačaš pijačo, zanj lahko glasuješ s plačljivimi sms-i, lahko ga voajersko gledaš preko spletne kamere, kako se tušira, ali pa ga obiščeš v Baru. Skratka 100 % vključenost publike omogoča maksimalno učinkovitost oglasov, ki so prisotni na vsakem koraku »Bar« dogajanja. Publika, ki plača drago vstopnico za areno, kjer se krvavo obdelujeta gladiator in zver, pa neskončno uživa.

Če imate doma v dnevni sobi pohištvo postavljeno tako, da je v centralnem delu, kamor ob večerih vsi zrete, postavljena televizija, potem se je to zgodilo tudi pri vas.

Bibliografija

Kreft, L. (2006). Medijski spektakel za izven in za podeželje. Časopis za kritiko znanosti, let. XXXIV, 2006, št. 223, str. 112-125.
Kellner, D. (2006). Medijska kultura in zmagoslavje spektakla. Časopis za kritiko znanosti, let. XXXIV, 2006, št. 223, str. 133-147.
Objavljeno v: Časopis Sloga, KUD Sloga, Črni Vrh nad Idrijo: 2006.